Användarvillkor för MFPS

Senast uppdaterad: 23 maj 2025.

1. Allmänt

Dessa användarvillkor (”Villkoren”) gäller för alla tjänster som tillhandahålls av MFPS, organisationsnummer , med adress Kronetorps Allé 27, 232 39 Arlöv (”vi”, ”oss”, ”vår”), till dig som kund (”du”, ”dig”, ”din”, ”Kunden”). Genom att beställa eller använda våra fönsterputsningstjänster (”Tjänsterna”) accepterar du dessa Villkor.

Vänligen läs igenom Villkoren noggrant innan du gör en beställning.

Kontaktinformation: Företagsnamn: MFPS Adress: Kronetorps Allé 27, 232 39 Arlöv E-post: boka@mfps.se Telefon: 076-072 33 50 Webbplats: mfps.se

2. Tjänstebeskrivning

Vi erbjuder professionell fönsterputsning för privatpersoner och företag i Malmö med omnejd. Tjänsternas omfattning specificeras i den offert eller bokningsbekräftelse som du erhåller från oss. Detta kan inkludera putsning av fönster utvändigt, invändigt, eller på båda sidor, samt eventuella tilläggstjänster som överenskommits.

3. Beställning och Bokning

  • Beställning av Tjänsterna kan göras via vår webbplats, per telefon eller e-post.
  • När du begär en offert kommer vi att be dig om information om fastigheten och fönstren för att kunna ge ett så korrekt prisförslag som möjligt. Offerten är giltig i 30 dagar från utfärdandedatum, om inte annat anges.
  • En bokning är bindande när du har accepterat vår offert och vi har bekräftat din bokning muntligt eller skriftligt (t.ex. via e-post).
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning.

4. Priser och Betalning

  • Priserna för Tjänsterna anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms, om inte annat uttryckligen anges.
  • Priset baseras på den information du lämnat vid offertförfrågan/bokning (t.ex. antal fönster, storlek, typ av fastighet, åtkomlighet). Om förhållandena på plats avviker väsentligt från den information som lämnats, förbehåller vi oss rätten att justera priset efter överenskommelse med dig innan arbetet påbörjas.
  • Betalning sker efter utförd tjänst via Swish eller faktura.
  • Vid fakturering är betalningsvillkoren 10 dagar netto.
  • Vid sen betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen samt eventuell påminnelseavgift.
  • För företagskunder kan andra betalningsvillkor gälla enligt separat överenskommelse.
  • Eventuella kostnader för parkering i anslutning till fastigheten kan tillkomma om fri parkering inte finns tillgänglig.

5. Avbokning och Ombokning

  • Avbokning från Kundens sida:
    • Avbokning ska ske senast 48 timmar före utsatt tid för tjänstens utförande. Detta kan göras via telefon eller e-post.
    • Vid avbokning senare än 48 timmar eller om vi inte får tillträde till fastigheten vid avtalad tid, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift motsvarande 300 SEK för att täcka våra kostnader.
  • Ombokning från Kundens sida:
    • Ombokning bör ske så snart som möjligt och senast 24 timmar före utsatt tid. Vi kommer då i samråd med dig att hitta en ny passande tid.
  • Avbokning/Ombokning från vår sida:
    • Vi förbehåller oss rätten att avboka eller omboka en tjänst vid händelse av sjukdom, extrema väderförhållanden (t.ex. kraftigt regn, storm, stark kyla som gör fönsterputsning omöjlig eller riskfylld) eller andra oförutsedda händelser utanför vår kontroll (force majeure). Vi kommer i så fall att meddela dig så snart som möjligt och erbjuda en ny tid. Du har i dessa fall inte rätt till ersättning.

6. Kundens Ansvar

För att vi ska kunna utföra Tjänsterna på bästa sätt är det ditt ansvar att:

  • Se till att vi har fri och säker åtkomst till alla fönster som ska putsas, både in- och utvändigt (om båda sidor beställts). Detta inkluderar att flytta på möbler, prydnadssaker, gardiner etc. som kan hindra arbetet eller riskera att skadas. Om detta inte är gjort kan extra kostnader för merarbete tillkomma, eller så kan vi tvingas utelämna de fönster som inte är tillgängliga.
  • Informera oss i förväg om eventuella skador på fönster (t.ex. sprickor, lösa glas, defekta karmar) eller andra särskilda förhållanden som vi bör känna till.
  • Säkerställa att eventuella husdjur hålls undan från arbetsområdet under tiden Tjänsterna utförs.
  • Informera om eventuella larmsystem och hur dessa hanteras.
  • Tillhandahålla tillgång till vatten. Tillgång till vatten på plats är önskvärt. För mindre uppdrag kan vi, efter överenskommelse, medföra eget vatten. Vänligen specificera vattentillgången vid bokning. Normalt krävs endast kallvatten.
  • Se till att en vuxen person finns på plats för att ge oss tillträde vid avtalad tid, om inte annat överenskommits (t.ex. nyckelhantering).

7. Vårt Ansvar och Garanti/Reklamation

  • Vi åtar oss att utföra Tjänsterna fackmannamässigt och med omsorg.
  • Vi innehar ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador som vi orsakar på din egendom under utförandet av Tjänsterna. Skulle en skada uppstå är du skyldig att omgående meddela oss detta.
  • Nöjd-kund-garanti/Reklamation: Vi strävar efter att du ska vara helt nöjd med vårt arbete. Om du mot förmodan inte är nöjd med resultatet av fönsterputsningen, ber vi dig att kontakta oss inom 48 timmar efter utförd tjänst, så åtgärdar vi eventuella brister kostnadsfritt. Reklamationer som inkommer senare beaktas normalt inte. Garantin gäller inte för smuts som uppkommer efter att vi lämnat platsen (t.ex. på grund av regn, pollen, fågelspillning).
  • Vi ansvarar inte för skador som beror på befintliga defekter på fönster eller fastighet (t.ex. gamla, sköra fönster, lösa fönsterkarmar, dåligt underhållna ytor) som inte skäligen kunde förutses eller undvikas av oss.
  • Vårt ansvar är begränsat till direkt skada och omfattar inte följdskador eller indirekta förluster. Vårt totala ansvar för eventuell skada i samband med en enskild tjänst är begränsat till tjänstens värde, om inte tvingande lag säger annat.

8. Force Majeure

Vi är befriade från ansvar för underlåtenhet att fullgöra våra skyldigheter enligt dessa Villkor om underlåtenheten beror på omständighet utanför vår kontroll som vi skäligen inte kunde förväntas ha räknat med vid tidpunkten för avtalets ingående och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (t.ex. krig, naturkatastrofer, arbetskonflikt, myndighetsbeslut, extrema väderförhållanden som omöjliggör tjänstens utförande, olyckshändelser av större omfattning).

9. Personuppgiftsbehandling

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy, som du hittar på https://mfps.se/integritetspolicy/. Genom att acceptera dessa Villkor bekräftar du också att du har tagit del av vår Integritetspolicy.

10. Tvist och Tillämplig Lag

  • Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och eventuella avtal mellan dig och MFPS.
  • Vid eventuell tvist strävar vi i första hand efter att nå en lösning i samförstånd. Om en överenskommelse inte kan nås kan tvisten prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), förutsatt att nämnden är behörig att pröva tvisten och tvisten lämpar sig för nämndens prövning. Vi åtar oss att följa ARN:s rekommendationer.
  • Tvister kan även prövas av allmän domstol.

11. Ändringar av Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa Villkor. Den senaste versionen av Villkoren kommer alltid att finnas publicerad på vår webbplats. Väsentliga ändringar kommer att meddelas dig på lämpligt sätt. Genom att fortsätta använda våra Tjänster efter att ändringar har trätt i kraft anses du ha accepterat de nya villkoren.